Wednesday, August 02, 2006

Red energy

Baru dapat bill letrik from Red Energy.. terkejut sekejap bila tengok amount -- AUD 457.38 ..lepas discount 5% if bayar awal, tinggallah AUD 434.51... kalau convert adalah plus minus RM1300...Tak pernah lagi bayar bil letrik semahal tu ..... maybe biasa bagi certain people, tapi agak luar biasa la jugak bagi aku n family. Bill letrik kat sini sampai 3 bulan sekali ... the first bill was quite okay..just AUD 96. So bila datang second bill.. yang berkali2 ganda dari bill dulu.. muhasabah diri sekejap..okay...kena belajar jimat electricity ler macam ni...

When we first arrived here. .. it's summer time.. so mana lah guna heater langsung... since start sejuk ni ... heater almost ON jer selalu ... lampu pun pasang macam nak raya ..minus lampu kelip2 jer... he..he.. tv and dvd pulak Wiggles or Hi 5 jer all the time... computer hmm.. download movie 24 jam... :P ..

Itu dulu .. ( tempted nak tulis -- dulu lain sekarang lain..he..he..)

Macam membazir betul pulak rasanya bayar mahal2 untuk letrik.. baik shopping lagi bagus.. so, antara langkah2 nak jimat letrik ni..he..he.. masak air panas dah guna dapur gas... masak nasik pun aku try old fashion way atas dapur gas.. hmm.. lagi sedap pulak nasik kalau masak style tu rupa nya... (provided tak overcooked sampai hangit ler...which so far berjaya di avoid) .. daytime if possible kurangkan penggunaan heater ... and malam heater and light in one room only... tapi TV, dvd and computer tu maintain aaaa.. sumber entertainment tu ..:P ..

Hopefully boleh reduce sikit amount for the next bill .. we'll just have to wait and see then...


6 comments:

Anonymous said...

go energy saving!
btw, aku kalau msk nasi dgn dapur gas konfirm hangit!!!

mama tinie said...

azad dearie,

aku kan blog hopping here & there tah macamana terjumpa lah blog ni .. tak sangka yuuuuuuu...cik som ada habaq kata hang dah migrate..rupanya bukan migrate.. ikut hubby gi study rupanya...yay! skarang tambah lg satu blog wajib singgah heheheh

AyeN
x-schoolmate soksek

Ayu said...

Ayen!!!

Rajin2 la jenguk blog aku yang malasnyer update ni.. ikut mood la beb..kalau aku rajin tu tiap2 hari ada baru...tapi mostly 1 entry seminggu kot..ha..ha..

K'on : jimat ..jangan tak jimat...

Ghaz Sanusi said...

soalan cepu mas.

kalau update sini 1 entry seminggu, update kattt sana amacam? hikhik

ayu,

hang belum boleh celen aku nyer bil lagi.
aku nyer bil 3 bulan 712 GBP pound. siap dapat surat lawyer baru terhegeh2 nak bayaq. muhahaha.

oh ya, kitaorang buat parti liar tetiap malam .. biasaklaaaaaaah kan. bujang.

Anonymous said...

Ayu & Ihsan, ni Lin (Azlin Abu Bakar NO4). Ingat lagi ke korang kat aku? Both of you masih kat Australia ke? Aku kat Sydney le... Aku baru dpt ADP3nye blog and dgr2 both of you ada kat Aus.

Anonymous said...

Aku tengah pikir betapa keciknya dunia ni..Ayu aku kenal kat PPP..si ayen ni lak aku kenal kat alam cyber..ler, berkawan ghupanya depa nih..keH kehh what a small world